Peeter Proos | Vanglaplaneet
Eelmise nädala reedel teatas Euroopa Parlamendi suurima fraktsiooni Euroopa Rahvapartei (EPP) president Manfred Weber, et Euroopa Komisjon kavatseb täna, 16. detsembril teha ettepaneku loobuda 2035. aastaks kavandatud uute sisepõlemismootoriga autode müügikeelust.
Weberi sõnul esitab Euroopa Komisjon ettepaneku sisepõlemismootorite keelustamise lõpetamiseks ning lisas, et kliimaeesmärkide saavutamise viisid peaksid tema hinnangul jääma finantsturgude ja tarbijate otsustada. Varasemalt on Weber pakkunud välja alternatiivse lähenemise, mille kohaselt ei peaks autotootjad alates 2035. aastast saavutama sajaprotsendilist heitmete vähendamist. Ettepaneku järgi oleks eesmärgiks 90-protsendiline heite vähendamine ning ka alates 2040. aastast ei kehtiks täielik nullheite nõue.
Väide 10-protsendilisest vastutulekust autotootjatele mõjub pigem kosmeetilise muudatusena, mille eesmärk on pingete maandamine, mitte sisulise probleemi lahendamine. Tegelik lahendus oleks müügikeelu tühistamine, kuna endiselt puudub selgus, kas ja millisel määral CO₂ planeedi kliima kujundamises rolli mängib. Samuti on üha ilmsem, et elektrisõidukid ei ole oma kogu elutsüklit arvestades keskkonnasäästlikumad kui sisepõlemismootoriga autod.
Mitmed autotootjad on varem kritiseerinud Euroopa Liidu kavandatud müügikeeldu, pidades selle rakendamist keeruliseks. Samuti on Saksamaa nõudnud Euroopa Liidult sisepõlemismootoriga autode müügikeelu tühistamist. Weberi sõnul annaks reeglite muutmine signaali Euroopa autotööstusele ning aitaks kaitsta kümneid tuhandeid töökohti.
Keskkonnaorganisatsioonid on kavandatavaid muudatusi kritiseerinud. Londonis tegutseva mõttekoja Energy and Climate Intelligence Unit (ECIU) juhi Colin Walkeri sõnul pikendaks muudatuste kinnitamine saastavamate bensiiniautode kasutamist ning hübriidautode säilitamine valikuna aeglustaks üleminekut elektriautodele.






